Af Formandens beretning 2012
Til generalforsamlingen i Dansk Selskab for Musikforskning, 28. marts 2012.
Formandens beretning
Ved forrige generalforsamling (d. 23. marts 2011) var Peder Kaj Pedersen og Thomas Holme Hansen på valg, og begge blev genvalgt. Som hhv. 1. og 2. suppleant valgtes Jens Hesselager og Morten Michelsen. Umiddelbart herefter meddelte Kirsten Flensborg at hun ønskede at udtræde af bestyrelsen, hvorfor den bestyrelse, der konstituerede sig ved det efterfølgende møde, d. 11. maj 2011, kom til at bestå af Anne Ørbæk Jensen, Peder Kaj Pedersen, Thomas Holme Hansen, Bjarke Moe, Peter Nissen og Jens Hesselager. Da Anne Ørbæk Jensen ikke ønskede at fortsætte som formand og der samtidig skulle findes ny kasserer, opstod der ved det konstituerende bestyrelsesmøde umiddelbart en svær situation da de forskellige poster skulle fordeles – en situation der på en vis måde har sat sit præg på hele det forgangne års aktiviteter. Det har for så vidt ikke været noget gyldent år i selskabets historie. Ingen bestyrelsesmedlemmer kandiderede uopfordret til formandsposten, og efter drøftelser blev bestyrelsen enige om at formandskabet – i en periode i det mindste – skulle varetages kollektivt af Peter Nissen, Bjarke Moe og Jens Hesselager, dog med Jens Hesselager som nominel formand og dermed også som selskabets repræsentant i Niels W. Gade Fondens bestyrelse. Peter Nissen valgtes som ny kasserer, og Bjarke Moe var villig til at fortsætte som sekretær.
Konstruktionen med fordelingen af formandens opgaver mellem tre bestyrelsesmedlemmer må betegnes som en nødløsning i en kritisk situation og den kom aldrig til at fungere tilfredsstillende. Da Peter Nissen kort efter flyttede til England og sidenhen (i december) meldte sig helt ud af bestyrelsen – hvorefter Morten Michelsen optog hans plads – manglede bestyrelsen desuden igen en kasserer. Efter Peter Nissens afgang fra bestyrelsen var baggrunden for det tredelte formandskab også faldet helt bort, og ved bestyrelsesmødet den 8. december besluttedes det derfor at Jens Hesselager nu ikke kun nominelt, men også reelt bestred formandsposten alene.
Det forgangne års arbejde har således dels været præget af visse strukturelle uklarheder, ikke kun hvad angår formandsposten, men også i høj grad kassererposten, dels af bestræbelserne på, på trods af disse uklarheder, at styre igennem en kritisk fase i selskabets liv, dels af stadig uafsluttede overvejelser omkring hvilke udviklingsmuligheder, der måtte kunne byde sig for selskabet på længere sigt.
Der har i denne periode ikke været afholdt mange arrangementer og det stod det ret hurtigt klart at der ikke i 2011 var basis for at fortsætte traditionen med et årligt symposium. Dog arrangerede Bjarke Moe og Peter Nissen i selskabets regi en velbesøgt debataften med Sune Auken d. 12. maj 2011, ”Musikvidenskab i Danmark 2011. Netværk og muligheder”. Det var en debataften der for så vidt også stod i krisens tegn, eftersom den tematiserede dansk musikvidenskabs, og mere generelt også hele humanioras aktuelle forskningspolitiske situation og kritiske, eller i det mindste uvisse, fremtid.
For den indeværende sæson (foråret 2012) tegner selskabets sig desuden for tre faglige arrangementer, som forhåbentlig kan pege i retning af videre udviklingsmuligheder. Det gælder dels det nyligt afholdte lørdags seminar, arrangeret af Bjarke Moe, ”Kilder i kontekst. Middelalder og renæssance i musikvidenskabens lys” (10. marts), dels det arrangement, der finder sted i umiddelbar forlængelse af denne generalforsamling, ”Jazz i Danmark” (28. april), og endelig arrangementet ”Musik og erindringssteder” (25. april).
Det er umiddelbart intentionen at fortsætte selskabets arrangementsaktiviteter i efteråret 2012 på ca. samme niveau som i dette forår.
Af andre projekter, som selskabet har været partner i, skal nævnes arbejdet frem mod den 16. Nordiske musikforskerkongres, der finder sted i Stockholm 7.10. august 2012. Peder Kaj Pedersen har repræsenteret DSfM i dette samarbejde. Der er formuleret fire overordnede temaer for kongressen, det første meget bredt og inkluderende, de tre andre mere specifikke. Disse tre handler her om hhv kunstnerisk research i musikfaget, musikpædagogik og naturvidenskabelig research med – som det hedder i callet – åbenlys relevans for et musikvidenskabeligt felt. Det kan tilføjes at Niels Krabbe er blandt kongressens keynote speakers.
Sidste år blev antallet af betalende medlemmer opgjort til 67, i år er dette tal gået op til 76, og der meldes desuden om flere nytilmeldinger som endnu ikke er blevet registreret. Det ser altså ud som om der kan spores en generel tendens i disse tal, som det er værd at glæde sig over, og som vi må arbejde for at fastholde og videreføre.
DSfM fortsætter sit gode samarbejde med en række institutioner og partnere, herunder naturligvis ikke mindst samarbejdet med Gade-udgivelsen og Danish Yearbook of Musicology, og med udenlandske søsterorganisationer. Hvis ikke på samme måde kontraktligt formaliseret, så dog med lige så stor selvfølgelighed opfatter DSfM sig som naturlig samarbejdspartner i forhold til fx Det virtuelle musikbibliotek, Danish musicology online og en række andre organisationer og institutioner. Endelig er det selskabets intention også fremover søge, konsolidere og udvikle et bredt samarbejde med aktører i dansk musikvidenskab og dansk musikliv i det hele taget, også udover allerede veletablerede samarbejder.
DSfM har også et ønske om i det omfang ressourcerne muliggør det, at fortsætte udviklingen af både hjemmesiden musikforskning.dk og selskabets kommunikations- og informationsstrategi overfor medlemmerne.
Som novice i selskabets bestyrelse og nytiltrådt formand i den forgangne periode – gradvist tiltrådt, i løbet af perioden, kunne jeg præcisere – vil jeg gerne sige tak til den øvrige bestyrelse for godt samarbejde og værdifuld hjælp i perioden, ikke mindst til selskabets sekretær, Bjarke Moe, der har ydet en stor indsats. Takken gælder for øvrigt ikke kun samarbejde og hjælp, men også tålmodighed og forståelse for at tiden ikke straks har været til de store initiativer. Og så vil jeg også gerne udtrykke en forsigtig optimisme på selskabets vegne. Jeg håber og tror på at næste års formandsberetning vil kunne byde på færre fortællinger om fortrædeligheder og flere om spændende nyudviklinger.
Til allersidst en helt særlig tak til Anne Ørbæk Jensen, som med denne generalforsamling forlader bestyrelsen af DSfM efter at have spillet en central rolle i årtier, ikke mindst i perioden som formand, fra 2008-10. Men også i det sidste års tid, hvor bestyrelsesarbejdet altså har båret præg af en vis vaklen, har det været en stor hjælp at have en så sikker baghånd som Annes med om bord. Jeg tør slet ikke kaste mig ud i at sætte ord på Annes indsats for selskabet i forhold til den længere historik. Kun skylder jeg, synes jeg, at konstatere at den har været betydelig, både forstået kvantitativt – som i omfattende – og kvalitativt – som i væsentlig og værdifuld. Som leder af musikafdelingen på det Kongelige bibliotek og herunder også fx redaktør af Det virtuelle musikbibliotek vil vi naturligvis fortsat være i kontakt – hyppig, forestiller jeg mig umiddelbart – og gennem fortsat samarbejde nyde godt af Annes store faglige ekspertise, hjælpsomhed, organisatoriske evner og aldrig svigtende årvågenhed i forhold til alt hvad der sker på musikområdet.
Jens Hesselager